Νέα Δυνατότητα Ρύθμισης Οφειλών Προς Δημόσιο Και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης Ελ. Επαγγελματίες Έως €50.000,00 Ανά Πιστωτή Ανακοίνωσε Το Υπουργείο Οικονομικών .
Ποια είναι τα ευεργετήματα επί των ρυθμιζόμενων οφειλών από την υπαγωγή και συμμόρφωση του στη ρύθμιση;
✓ Δεν υπολογίζονται περαιτέρω τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
✓ Χορηγείται στον οφειλέτη αποδεικτικό ενημερότητας και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθεισών αποφάσεων καθώς και με τις διατάξεις των Φ.Κ.Α., όπως εκάστοτε ισχύουν. Για την εξέταση της συνδρομής των όρων και προϋποθέσεων χορήγησης του αποδεικτικού δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή/απαλλαγή βασικές οφειλές, τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής όπως αυτές προσδιορίζονται στη ρύθμιση.
✓ Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για το αδίκημα του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α’43) καθώς και του α.ν. 89/1967 (Α’136) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με τις ανωτέρω νομοθεσίες ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεση της διακόπτεται. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος, χωρίς να ισχύει ο χρονικός περιορισμός της παραγράφου 3 του άρθρου 113 του Π.Κ.
✓ Αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών και ακινήτων του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για ληξιπρόθεσμες δόσεις της ρύθμισης καθώς και για κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί έως την υπαγωγή της ρύθμισης στα χέρια τρίτων, τα αποδιδόμενα όμως ποσά από αυτές λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων της ρύθμισης, εφόσον καταβάλλονται εντός της προθεσμίας αυτών και δεν πιστώνονται διαφορετικά κατά τις κείμενες διατάξεις.
Εάν Επιθυμείτε Να Ενημερωθείτε Αναλυτικότερα Και Να Συζητήσουμε Την Δική Σας Περίπτωση Επικοινωνήστε Μαζί Μας Στο 2106827688.
Παρακάτω αναφέρονται βασικές ερωτήσεις – απαντήσεις
1. Μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους τα φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά δεν έχουν την πτωχευτική ικανότητα;
Ναι , εφόσον :
- Έχει κάνει έναρξη εργασιών.
- Έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα.
- Έχει σε μία από τις 3 τελευταίες χρήσεις πριν την υποβολή της αίτησης:
✓ θετικό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, για οφειλέτες που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, ή
✓ θετικό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ή θετική καθαρή θέση, για οφειλέτες που τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
- Δεν είναι διαχειριστής:
✓ Οργανισμού Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες (ΟΣΕΚΑ) ή
✓Οργανισμού Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ).
- Δεν έχει διακόψει την επιχειρηματική του δραστηριότητα, εκτός εάν υποβληθεί δήλωση έναρξης εργασιών φυσικού προσώπου πριν από την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών.
- Δεν έχει καταδικασθεί με αμετάκλητη απόφαση το ίδιο το φυσικό πρόσωπο για ένα από τα ακόλουθα αδικήματα:
✓ φοροδιαφυγή, εκτός αν αφορά μη απόδοση φόρου προστιθέμενης αξίας, φόρου κύκλου εργασιών, φόρου ασφαλίστρων, παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων τελών ή εισφορών ή φόρου πλοίων,
✓νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, υπεξαίρεση, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, δωροληψία, λαθρεμπορία, καταδολίευση δανειστών, χρεοκοπία, ή απάτη, σε βαθμό κακουργήματος. Στην περίπτωση της απάτης, αν ο παθών είναι το Δημόσιο ή Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης, αρκεί η καταδίκη σε βαθμό πλημμελήματος.
- Οι συνολικές οφειλές του προς ρύθμιση ανά πιστωτή (Δημόσιο ή Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης) κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για εξωδικαστική ρύθμιση των οφειλών του δεν υπερβαίνουν το ποσό των 50.000 ευρώ.
2. Πότε μπορούν οι ασφαλισμένοι του τέως ΕΤΑΑ να υποβάλλουν αίτηση για ρύθμιση των οφειλών τους προς Δημόσιο και Φ.Κ.Α.
Οι ασφαλισμένοι του τ. ΕΤΑΑ θα πρέπει να υποβάλλουν την αίτηση τους μετά τις 19 Μαρτίου 2018 λόγω της παράτασης που έχει δοθεί από τον ΕΦΚΑ για την εξόφληση των ασφαλιστικών εισφορών έτους 2016 μέχρι την 28/2/2018.
3. Πότε μπορούν οι ασφαλισμένοι του τέως ΟΓΑ να υποβάλλουν αίτηση για ρύθμιση των οφειλών τους προς Δημόσιο και Φ.Κ.Α.
Οι ασφαλισμένοι του τ. ΟΓΑ θα πρέπει να υποβάλλουν την αίτηση τους μετά τον Μάιο 2018 λόγω της παράτασης που έχει δοθεί από τον ΕΦΚΑ για την εξόφληση των ασφαλιστικών εισφορών έτους 2016 μέχρι την 28/2/2018.
4. Εντάσσονται στην παρούσα ρύθμιση οι ελεύθεροι επαγγελματίες;
Ναι εντάσσονται καθώς οι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά δεν έχουν την πτωχευτική ικανότητα. Περιπτώσεις ελεύθερων επαγγελματιών είναι ενδεικτικά τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν το επάγγελμα του ιατρού, οδοντιάτρου, κτηνιάτρου, φυσιοθεραπευτή, βιολόγου, ψυχολόγου, μαίας, δικηγόρου, δικολάβου, συμβολαιογράφου, άμισθου υποθηκοφύλακα, δικαστικού επιμελητή, αρχιτέκτονα, μηχανικού, τοπογράφου, χημικού, γεωπόνου, γεωλόγου, δασολόγου, ωκεανογράφου, σχεδιαστή, δημοσιογράφου, συγγραφέα, διερμηνέα, ξεναγού, μεταφραστή, καθηγητή ή δασκάλου, καλλιτέχνη γλύπτη ή ζωγράφου ή σκιτσογράφου ή χαράκτη, ηθοποιού, εκτελεστή μουσικών έργων ή μουσουργού, καλλιτεχνών των κέντρων διασκέδασης, χορευτή, χορογράφου, σκηνοθέτη, σκηνογράφου, ενδυματολόγου, διακοσμητή, οικονομολόγου, αναλυτή, προγραμματιστή, ερευνητή ή συμβούλου επιχειρήσεων, λογιστή ή φοροτέχνη, αναλογιστή, κοινωνιολόγου, κοινωνικού λειτουργού και εμπειρογνώμονα.
5. Φυσικό πρόσωπο που αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά δεν έχει την πτωχευτική ικανότητα και έχει την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνολικές οφειλές προς ρύθμιση προς το Δημόσιο ύψους €60.000 και προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης €40.000 μπορεί να ενταχθεί στην παρούσα ρύθμιση;
Για να ενταχθεί ο οφειλέτης στη ρύθμιση πρέπει οι συνολικές οφειλές του προς ρύθμιση κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για εξωδικαστική ρύθμιση των οφειλών του να μην υπερβαίνουν το ποσό των 50.000 ευρώ προς το Δημόσιο ή / και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Συνεπώς μπορεί να ενταχθεί στη ρύθμιση για τις οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αλλά όχι και για αυτές προς το Δημόσιο εκτός και αν εξοφλήσει μέρος αυτών έτσι ώστε το ύψος των οφειλών του προς το Δημόσιο την ημερομηνία υποβολής της αίτησης να μην υπερβαίνει τις €50.000.
6. Εντάσσονται στην παρούσα ρύθμιση οι οφειλέτες – φυσικά πρόσωπα που έχουν κάνει διακοπή εργασιών και έχουν οφειλές οι οποίες έχουν προέλθει από την άσκηση επιχειρηματική δραστηριότητας ενώ δεν είχαν την πτωχευτική ικανότητα;
Τα φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα που έχουν κάνει διακοπή εργασιών μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές που έχουν προέλθει από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας καθώς και το σύνολο των οφειλών τους προς το Δημόσιο και τους Φ.Κ.Α. (ύψους έως € 50.000 ανά πιστωτή) με την παρούσα ρύθμιση μόνο εάν:
- υποβάλουν εκ νέου δήλωση έναρξης εργασιών (φυσικών προσώπων) πριν από την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών,
- έχουν σε μία από τις 3 τελευταίες χρήσεις πριν την υποβολή της αίτησης:
✓ θετικό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, για οφειλέτες που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα,
ή
✓ θετικό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ή θετική καθαρή θέση, για οφειλέτες με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα και
- πληρούν και τις λοιπές προϋποθέσεις της ερώτησης 1.
7. Εντάσσονται στην παρούσα ρύθμιση οι οφειλέτες φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα που αποκτούν εισόδημα τόσο από επιχειρηματική δραστηριότητα όσο και από άλλες πηγές (π.χ. μισθωτός, εισόδημα από ακίνητα);
Ο οφειλέτης – φυσικό πρόσωπο χωρίς πτωχευτική ικανότητα για να ρυθμίσει της οφειλές του με την παρούσα ρύθμιση δεν είναι απαραίτητο να αποκτά εισόδημα μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα. Αρκεί ένα μέρος του εισοδήματός του να προέρχεται από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας ώστε να ρυθμίσει το σύνολο των οφειλών του προς Δημόσιο και Φ.Κ.Α. (ανεξαρτήτου πηγής προέλευσης αυτών).
8. Εντάσσονται στην παρούσα ρύθμιση οι οφειλέτες – φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα που αποκτούν εισόδημα από «μπλοκάκι»;
Οι οφειλέτες φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα που αποκτούν έστω και μέρος του εισοδήματός τους από «μπλοκάκια» μπορούν να ρυθμίσουν το σύνολο των οφειλών τους προς ΑΑΔΕ και ΦΚΑ (έως €50.000 ανά πιστωτή) αρκεί το εισόδημα αυτό να είναι εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα .
9. Ποιες οφειλές προς το Δημόσιο των ανωτέρω φυσικών προσώπων ρυθμίζονται;
Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές προς το Δημόσιο που είναι ήδη βεβαιωμένες κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016 καθώς και οφειλές υπέρ τρίτων πιστωτών που βεβαιώνονται και εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε., εφόσον έχουν ήδη βεβαιωθεί κατά την ανωτέρω ημερομηνία, με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής κατά το χρόνο υπαγωγής στη ρύθμιση. Η υπαγωγή στην ανωτέρω ρύθμιση συνεπάγεται την αυτοδίκαιη απώλεια τυχόν υφιστάμενων ρυθμίσεων για τις ίδιες οφειλές.
Από τη ρύθμιση εξαιρούνται:
- οφειλές που έχουν ρυθμιστεί με οριστική δικαστική απόφαση ή δικαστικό συμβιβασμό, ακόμα κι αν ακολούθησε έκπτωση του οφειλέτη για οποιονδήποτε λόγο και
- οφειλές που αφορούν σε ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν με τη σύσταση ειδικών αφορολόγητων
10. Ποιες οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης των ανωτέρω φυσικών προσώπων ρυθμίζονται;
Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές προς τους Φ.Κ.Α. που γεννήθηκαν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016 και είναι κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης βεβαιωμένες με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής κατά το χρόνο υπαγωγής στη ρύθμιση. Η υπαγωγή στην ανωτέρω ρύθμιση συνεπάγεται την αυτοδίκαιη απώλεια τυχόν υφιστάμενων ρυθμίσεων για τις ίδιες οφειλές.
Από τη ρύθμιση εξαιρούνται οφειλές που έχουν ρυθμιστεί με οριστική δικαστική απόφαση ή δικαστικό συμβιβασμό ακόμα κι αν ακολούθησε έκπτωση του οφειλέτη για οποιονδήποτε λόγο.
11. Μέχρι πότε μπορεί ένας οφειλέτης να υποβάλει την αίτησή του για ρύθμιση των ρυθμιζόμενων οφειλών του προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και που την υποβάλλει;
Υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) www.keyd.gov.grκαι με τη χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί ηλεκτρονικά έως την 31η Δεκεμβρίου 2018.
12. Αν χορηγηθεί ρύθμιση οφειλών βάσει των ανωτέρω διατάξεων και ο οφειλέτης χάσει τη ρύθμιση μπορεί να αιτηθεί νέα ρύθμιση εφόσον δεν έχει εκπνεύσει η προθεσμία υποβολής της αίτησης (31.12.2018);
Όχι, η ρύθμιση χορηγείται άπαξ ανά οφειλέτη.
13. Ποιο το περιεχόμενο της αίτησης και ποια τα συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά;
Η αίτηση πρέπει να περιέχει:
✓ πλήρη στοιχεία του οφειλέτη,
✓ πλήρη στοιχεία τυχόν συνοφειλετών που υποβάλλουν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη,
✓ τα στοιχεία που απαιτούνται για την αξιολόγηση της επιλεξιμότητας του οφειλέτη, δηλαδή τα στοιχεία που βεβαιώνουν ότι ο οφειλέτης έχει σε μία από τις 3 τελευταίες χρήσεις πριν την υποβολή της αίτησης:
• θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, για οφειλέτες που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, ή
• θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ή θετική καθαρή θέση, για οφειλέτες που τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
✓ κατάλογο όλων των πιστωτών του οφειλέτη και των οφειλόμενων ποσών ανά πιστωτή.
Η αίτηση υπέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 και συνοδεύεται υποχρεωτικά από:
✓ Πιστοποιητικό από το Ειρηνοδικείο που να βεβαιώνει ότι δεν έχει εκδοθεί για τον οφειλέτη οριστική δικαστική απόφαση ρύθμισης οφειλών ή επικύρωσης δικαστικού συμβιβασμού . Σε περίπτωση έκδοσης τέτοιου είδους δικαστικής απόφασης, πρέπει να προσκομίζεται:
• υπεύθυνη δήλωση του οφειλέτη ότι οι οφειλές που έχουν περιληφθεί στην παρούσα αίτηση του οφειλέτη δεν έχουν ρυθμιστεί με οριστική δικαστική απόφαση ή δικαστικό συμβιβασμό.
• επικυρωμένο αντίγραφο της αίτησης και της απόφασης.
✓ Αντίγραφο της τελευταίας εκδοθείσας δήλωσης ΕΝ.Φ.Ι.Α. – πράξης προσδιορισμού φόρου του έτους υποβολής της αίτησης και
• των τριών (3) προηγούμενων ετών, εφόσον έχουν εκδοθεί, για αίτηση ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο.
• των πέντε (5) προηγούμενων ετών, εφόσον έχουν εκδοθεί, για αίτηση ρύθμισης οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.
✓ Για οφειλέτες οι οποίοι έχουν στην κυριότητα τους εμπράγματα δικαιώματα επί γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού, συμπληρωμένο έντυπο υπολογισμού αξίας του γηπέδου (Α ΓΗΣ).
✓ Αντίγραφο ποινικού Μητρώου γενικής χρήσης του οφειλέτη.
Στην περίπτωση κατά την οποία οι προς ρύθμιση οφειλές προς το Δημόσιο ή / και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ επισυνάπτονται επιπροσθέτως και τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
✓ Χρηματοοικονομικές καταστάσεις του) των τελευταίων πέντε (5) περιόδων, οι οποίες πρέπει να είναι δημοσιευμένες, εφόσον προβλέπεται υποχρέωση σύνταξης ή/και δημοσίευσης αυτών.
✓ Προσωρινό ισοζύγιο τελευταίου μηνός τεταρτοβάθμιων λογαριασμών του αναλυτικού καθολικού της γενικής λογιστικής, εφόσον προβλέπεται η κατάρτισή του.
✓ Πρόσφατα πιστοποιητικά βαρών όλων των ακινήτων.
✓ Υπεύθυνη δήλωση με αναλυτική παράθεση των ανεξόφλητων υποχρεώσεων για τις οποίες υπάρχουν εμπράγματες εξασφαλίσεις επί αυτών.
Το Δημόσιο ή / και το ΚΕΑΟ (το οποίο εκπροσωπεί τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης) δύναται να ζητήσουν την υποβολή επιπλέον δικαιολογητικών, τα οποία κρίνουν απαραίτητα για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη και για τη διαμόρφωση της πρότασης ρύθμισης από αυτούς.
Σε περίπτωση που το Δημόσιο ή / και το ΚΕΑΟ διαπιστώσουν ελλείψεις ή ανακρίβειες στην υποβληθείσα αίτηση, τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά, δύναται να τάξουν εύλογη προθεσμία, η οποία δεν υπερβαίνει τις δέκα (10) εργάσιμες ημέρες, για τη συμπλήρωση ή διόρθωση αυτών και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης να απορρίψουν την αίτηση.
14. Ποια δικαιολογητικά πρέπει να προσκομίσει ο συνοφειλέτης που υποβάλλει από κοινού αίτηση με τον οφειλέτη;
Ο συνοφειλέτης που υποβάλλει από κοινού αίτηση με τον οφειλέτη πρέπει στην αίτηση του να συμπεριλάβει κατάλογο όλων των πιστωτών του και των οφειλόμενων ποσών ανά πιστωτή καθώς και να προσκομίσει τα ίδια δικαιολογητικά με τον οφειλέτη (δείτε σχετική ερώτηση 8).
15. Ποια κριτήρια λαμβάνουν υπόψη το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης για τη διαμόρφωση της πρότασης ρύθμισης;
Για την υποβολή πρότασης ρύθμισης από το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης λαμβάνονται υπόψη:
✓ η αξία των περιουσιακών στοιχείων, κινητών και ακινήτων, του οφειλέτη και των συνοφειλετών αυτού έως του ποσού της συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές και
✓ το διαθέσιμο εισόδημα του οφειλέτη και των συνοφειλετών αυτού κατά το ποσό της συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές.
16. Τι ελέγχουν και λαμβάνουν υπόψη το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης για την αξιολόγηση των περιουσιακών στοιχείων οφειλέτη και συνοφειλετών;
Το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης για την αξιολόγηση των περιουσιακών στοιχείων ελέγχουν και λαμβάνουν υπόψη τα εξής:
> Για τα ακίνητα:
• Εφόσον οφειλές προς ρύθμιση < € 20.000,00 (ανά πιστωτή: Δημόσιο, ΦΚΑ):
✓ Υπολογίζεται ως αξία ακινήτων η φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., από την τελευταία συντεθείσα δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. – πράξη προσδιορισμού φόρου.
✓ Για γήπεδα εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού φυσικών προσώπων, για τα οποία δεν προσδιορίζεται αξία ΕΝΦ.Ι.Α., υπολογίζεται ως αξία ακινήτων η αντικειμενική αξία αυτών μέσω της χρήσης του εντύπου Α ΓΗΣ.
• Εφόσον οφειλές προς ρύθμιση > € 20.000,00 (ανά πιστωτή: Δημόσιο, ΦΚΑ):
✓ Έκθεση εκτιμητή ακινήτων, η οποία έχει συνταχθεί σε χρόνο μικρότερο του έτους πριν την υποβολή της αίτησης και, σε περίπτωση που προσκομίζονται από οφειλέτη ή συνοφειλέτη περισσότερες εκθέσεις εκτιμητών, την πιο πρόσφατη. Εκτίμηση αξίας ακινήτων που περιλαμβάνεται σε έκθεση εμπειρογνώμονα, λαμβάνεται υπ’ όψιν μόνο όταν βασίζεται σε έκθεση εκτιμητή ακινήτων.
Ως «εκτιμητής ακινήτων» νοείται ο πιστοποιημένος εκτιμητής ακινήτων που έχει καταχωριστεί στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών.
Ως «εμπειρογνώμονας» νοείται κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που προσφέρει κατ’ επάγγελμα υπηρεσίες χρηματοοικονομικών συμβουλών.
ή
✓ Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται έκθεση εκτιμητή ακινήτων:
i. Υπολογίζεται ως αξία ακινήτων η φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., από την τελευταία συντεθείσα δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. – πράξη προσδιορισμού φόρου. i. Για γήπεδα εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού φυσικών προσώπων, για τα οποία δεν προσδιορίζεται αξία ΕΝΦ.Ι.Α., υπολογίζεται ως αξία ακινήτων μέσω της χρήσης του εντύπου Α ΓΗΣ.
> Για τα κινητά:
• που σχετίζονται με την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του οφειλέτη ή συνοφειλέτη, όπως ενσώματα και άυλα πάγια πλην ακινήτων, αποθέματα, χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία (π.χ. τίτλοι, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες καταθέσεις, μετρητά, μετοχές) την αγοραία αξία όπως προκύπτει είτε:
✓ από πρόσφατη έκθεση οικονομολόγου, μέλους του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ή κατόχου άδειας λογιστή-φοροτεχνικού Α’ τάξης, προκειμένου για οφειλέτη που τηρεί διπλογραφικά βιβλία με ετήσιο κύκλο εργασιών έως και 1.500.000 ευρώ ή απλογραφικά βιβλία, ή
✓ από πρόσφατη έκθεση ορκωτού ελεγκτή, προκειμένου για οφειλέτη, που τηρεί διπλογραφικά βιβλία με ετήσιο κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των 1.500.000 ευρώ. Ως «πρόσφατη έκθεση» θεωρείται αυτή που έχει συνταχθεί εντός των τελευταίων δώδεκα μηνών πριν από την υποβολή της αίτησης της παρούσας απόφασης. Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται η ως άνω έκθεση, το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης λαμβάνουν υπόψη την αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη και δύναται να ζητήσει τυχόν διαθέσιμα συνοδευτικά έγγραφα για τον έλεγχο της ως άνω δηλωθείσας αξίας.
• που δεν υπάγονται στην ανωτέρω υποπερίπτωση και αφορούν σε κινητά μεγάλης αξίας, ενός εκάστου άνω των 2.000 ευρώ και συνολικά εκτιμώμενα άνω των 30.000 ευρώ, την αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη, για τον έλεγχο της οποίας το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δύναται να ζητήσουν τυχόν διαθέσιμα συνοδευτικά έγγραφα και η οποία δεν μπορεί να υπολείπεται αυτής που αναγράφεται σε εν ισχύ σύμβαση ασφάλισης τους.
• μικρής αξίας, η αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη.
17. Τι ελέγχουν και λαμβάνουν υπόψη το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης για την αξιολόγηση του εισοδήματος οφειλέτη και συνοφειλετών;
Το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης για την αξιολόγηση των περιουσιακών στοιχείων ελέγχουν και λαμβάνουν υπόψη τα εξής:
> Για οφειλέτη – νομικό πρόσωπο: το μεγαλύτερο μεταξύ του μέσου όρου των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) της τελευταίας τριετίας και των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) του τελευταίου έτους πριν από την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη.
> Για συνοφειλέτη – νομικό πρόσωπο: το μεγαλύτερο μεταξύ του μέσου όρου των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) της τελευταίας τριετίας και των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) του τελευταίου έτους πριν από την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη.
Για τον υπολογισμό της αξίας των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη αθροίζεται το ανωτέρω υπολογισμένο ποσό ανά συνοφειλέτη έως του ποσού συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές.
> Για οφειλέτη – φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα: το μεγαλύτερο μεταξύ του μέσου όρου των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) της τελευταίας τριετίας και των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) του τελευταίου έτους πριν την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη, προσαυξημένο κατά το μέσο όρο των εσόδων από άλλες πηγές της τελευταίας τριετίας.
> Για συνοφειλέτη – φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα: το μεγαλύτερο μεταξύ του μέσου όρου των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) της τελευταίας τριετίας και των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) του τελευταίου έτους πριν την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη, προσαυξημένο κατά το μέσο όρο των εσόδων από άλλες πηγές της τελευταίας τριετίας.
Για τον υπολογισμό της αξίας των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη αθροίζεται το ανωτέρω υπολογισμένο ποσό ανά συνοφειλέτη έως του ποσού συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές.
> Για συνοφειλέτη – φυσικό πρόσωπο μη επιτηδευματία: ο μέσος όρος του πραγματικού δηλωθέντος κατά τις τρεις (3) τελευταίες φορολογικές περιόδους εισοδήματος, φορολογητέου ή μη.
Για τον υπολογισμό της αξίας των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη αθροίζεται το ανωτέρω υπολογισμένο ποσό ανά συνοφειλέτη έως του ποσού συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές.
18. Ποιες ρυθμίσεις χορηγούν το Δημόσιο ή / και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης στα φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς πτωχευτική ικανότητα με συνολικές οφειλές προς ρύθμιση έως € 50.000,00 στον κάθε πιστωτή (Δημόσιο, ΦΚΑ);
> Για οφειλέτες με συνολικό ποσό βασικής οφειλής προς ρύθμιση έως 3.000 ευρώ και συνολικό ποσό προς ρύθμιση έως 50.000 ευρώ προς το Δημόσιο ή / και τους ΦΚΑ:
✓ τμηματική καταβολή του συνολικώς οφειλόμενου ποσού χωρίς δυνατότητα διαγραφής κανενός ποσού,
✓ καθορισμό του πλήθους και του ύψους των ισόποσων τοκοχρεωλυτικών μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
i. ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ,
ii. μέγιστος αριθμός δόσεων 36,
iii. αναπροσαρμογή μηνιαίας δόσης και ανάλογη μείωση αριθμού δόσεων:
> Για οφειλέτες με συνολικό ποσό βασικής οφειλής προς ρύθμιση από 3.000,01 έως 20.000 ευρώ και συνολικό ποσό προς ρύθμιση έως 50.000 ευρώ προς το Δημόσιο ή / και τους ΦΚΑ:
✓ διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής,
✓ καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
i. ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ,
ii. μέγιστος αριθμός δόσεων 120,
iii. αναπροσαρμογή μηνιαίας δόσης και ανάλογη μείωση αριθμού δόσεων:
> Για οφειλέτες με συνολικό ποσό βασικής οφειλής προς ρύθμιση άνω των 20.000,00 και συνολικό ποσό προς ρύθμιση έως 50.000 ευρώ προς το Δημόσιο ή / και τους ΦΚΑ:
Το Δημόσιο και οι ΦΚΑ χορηγούν ρυθμίσεις μόνο εφόσον:
Εφόσον ισχύει το κριτήριο βιωσιμότητας τότε το Δημόσιο ή / και οι ΦΚΑ χορηγούν ρυθμίσεις με τα εξής χαρακτηριστικά:
✓ διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής,
✓ διαγραφή του 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση,
✓ καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
i. ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ,
ii. μέγιστος αριθμός δόσεων 120,
iii. αναπροσαρμογή μηνιαίας δόσης και ανάλογη μείωση αριθμού δόσεων
Εξαίρεση:
Το Δημόσιο δύναται να προτείνει ρυθμίσεις ακόμα και χωρίς τη συνδρομή του ανωτέρου κριτηρίου βιωσιμότητας εφόσον διαθέτει, σύμφωνα με τις εσωτερικές του διαδικασίες, δική του μελέτη βιωσιμότητας, βάσει της οποίας το χρέος του οφειλέτη χαρακτηρίζεται ως βιώσιμο. Το ίδιο εφαρμόζεται και σε περίπτωση που προσκομίζεται μελέτη βιωσιμότητας που έχει καταρτισθεί από άλλον θεσμικό πιστωτή (Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα) ή από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα σε χρόνο μικρότερο του έτους πριν από την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη για ρύθμιση των οφειλών του.
19. Πότε το Δημόσιο ή / και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δεν μπορούν να προτείνουν λύση για ρύθμιση των οφειλών;
Το Δημόσιο ή / και οι ΦΚΑ δεν προτείνουν ρυθμίσεις:
✓ Σε περίπτωση που διαθέτουν, σύμφωνα με τις εσωτερικές τους διαδικασίες, δικές τους μελέτες βιωσιμότητας, βάσει των οποίων το χρέος του οφειλέτη χαρακτηρίζεται ως μη βιώσιμο.
✓ Εφόσον:
i. η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς το Δημόσιο ή / και τους ΦΚΑ υπερβαίνει τις 20.000 και
ii. η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνοφειλετών αυτού κατά το ποσοστό συνυπευθυνότητάς τους υπερβαίνει το εικοσιπενταπλάσιο (25) αυτής.
20. Πώς και πότε υλοποιείται η διαγραφή των ανωτέρω ποσών;
Η διαγραφή βασικής οφειλής γίνεται κατά σειρά παλαιότητας από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη. Η διαγραφή των βασικών οφειλών και η απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της ολοσχερούς αποπληρωμής των ρυθμιζόμενων οφειλών.
21. Πώς γίνεται η καταβολή των δόσεων της ρύθμισης;
Για την υπαγωγή στη ρύθμιση πρέπει να καταβληθεί η πρώτη δόση εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την αποδοχή της πρότασης ρύθμισης από τον αιτούντα. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα αρχής γενομένης από την ημερομηνία αποδοχής της πρότασης ρύθμισης.
22. Πότε χάνεται η ρύθμιση;
Η ρύθμιση απόλλυται, με συνέπεια να καθίσταται αμέσως ληξιπρόθεσμο και απαιτητό το σύνολο της οφειλής που παραμένει ανεξόφλητο σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης μαζί με τους αναλογούντες τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, στις εξής περιπτώσεις:
✓ Μη καταβολής δόσεων ή μερικής καταβολής δόσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται στην ρύθμιση, έως τη συμπλήρωση του ποσού που αντιστοιχεί σε τρεις (3) δόσεις.
✓ Παράλειψης του οφειλέτη να υποβάλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, φόρου προστιθέμενης αξίας και Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (Α.Π.Δ.), εντός τριών (3) μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους.
✓ Παράλειψης του οφειλέτη να εξοφλήσει ή να τακτοποιήσει με νόμιμο τρόπο, με αναστολή είσπραξης ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής τις οφειλές του προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, το Δημόσιο και υπέρ τρίτων που εισπράττονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά την 31 Δεκεμβρίου 2016, εντός ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση ή, προκειμένου για οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση, εντός εξήντα (60) ημερών από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.